PR agency Benelux | Magazines | Copywriting | Content marketing | Communicatiebureau

Menu

Filter

Social



‘The Masks’ (2010) – Bertjan Pot

Heus niet al Nederlands design is serieus en conceptueel. Kijk maar naar Bertjan Pot. Tijdens Design Milaan 2016 toonde de designer hoe je van autobinnenbanden – en met wat weeftalent – een prima uitrustpoef kan maken. Eerder breide hij een stoel van wol en maakte hij sculpturen van strijkkralen. Welkom in een speels oeuvre waar nieuwsgierigheid key is, en waar inspiratie niet iets is dat je overkomt, maar dat je zelf maakt.

(Fragment uit ABSoluut 16, ‘Materiaalverhalen’)
(….)
Als Pot niet ontwerpt voor klinkende designmerken, pielt en bouwt hij graag wat in zijn eentje aan alles wat los en vast zit in zijn atelier. Wat niet zelden tot nieuw werk leidt, uiteraard: het is simpelweg hoe Pot tot nieuwe designs komt. Uit zo’n materiaalexperiment ontstond bijvoorbeeld ook The Masks in 2010: een doorlopende serie maskers in felle kleuren en met duidelijk handgemaakte details. Pot wilde eigenlijk uitvinden of hij een groot, plat tapijt kon maken door stukken touw aan elkaar te naaien met een naaimachine. Nee dus: in plaats van plat, werden zijn naaisels bochtig en bollig. Toen een assistent voor de grap één ervan voor zijn gezicht hield, werd Pot op een nieuw idee gebracht. Wie dus beweert dat de inspiratie van deze maskers vast wel in etnische artefacten moet liggen: wrong! Dat de maskers er Afrikaans en primitief uitzien, heeft volgens Pot maar één simpele reden: hij legt zichzelf restricties op door met primitieve middelen en technieken te werken, net zoals bepaalde stammen dat doen. Een ontwerp reduceren tot een voorafgaand verhaal doet volgens Pot af aan waar het echt om gaat: de methode. En dat deze soms tot bedrieglijke uitkomsten kan leiden, is alleen maar fijn. 
(…)

(Tekst door SAVVY-freelancer Grete Simkuté)