PR agency Benelux | Magazines | Copywriting | Content marketing | Communicatiebureau

Menu

Filter

Social



DESIGN zkt PUBLIEK

Wat een beloftevol begin van 2020 moest worden, werd voor veel Belgische designers een voorjaar zonder platform, zonder publiek en zonder applaus. Dus halen wij ze uit de dreigende vergetelheid: de voorjaarstoppers die opgepikt moesten worden.

Sébastien Caporusso x Van Den Weghe

Organische vormen en nobele materialen vormen de rode draad doorheen het werk van Sébastien Caporusso. De jonge designer brengt ze samen in meubeldesign van de bovenste plank. Zo is er ‘Hahen’, een lage tafel in samenwerking met steenfabrikant Van Den Weghe. Door het tablet op een sokkel met bamboelambrisering te plaatsen, creëert Caporusso een zwevend effect en een uniek object met een sobere, maar poëtische vormentaal.

Op naar 10 jaar Muller Van Severen

Muller Van Severen ging 2020 met een tjokvolle agenda tegemoet, maar daar besliste COVID-19 anders over. Onder meer hun expo in Villa Cavrois werd uitgesteld. Wat op de valreep wel nog kon worden gelanceerd, was ‘Alltubes’. De nieuwe serie objecten was midden maart voor het eerst te zien op de Collectibles-beurs in Brussel. De collectie bestaat uit verschillende kasten, een bank en een stoel met een duidelijk DNA dat ‒ krachtig en lieflijk tegelijk ‒ wordt gevormd door een herhaling van ronde aluminium buizen zonder zichtbare scharnieren, klinken of deuropeningen.


De ‘Archetypes’ van Studio Khachatryan

Studio Khachatryan werd opgericht in 2010 door de Belgische designer Noro Khachatryan. Op het prille palmares prijken sculpturen en architecturaal design met bijzondere aandacht voor traditioneel vakmanschap en natuurlijke materialen. Zo ook in ‘Archetypes’, een blikvanger tijdens de Collectibles-beurs in Brussel dit voorjaar. De objecten in witte onyx zijn omkeerbaar en evengoed functioneel inzetbaar als tafel of sokkel.

Stel zelf je zetel samen met destroyers/builders

Linde Freya Tangelder is ‘Designer van het Jaar’ af en zette 2020 in met nieuw design in samenwerking met Valerie Objects. De ‘ASSEMBLE’-sofa van haar designstudio destroyers/builders geeft je de mogelijkheid om precies te doen wat de naam doet vermoeden: je zetel zelf samenstellen. Denk één- en tweezitmodules, hoekelementen, poefjes, bijzettafels en asymmetrische kussens om mee te spelen en te stylen in je interieur. De inspiratie haalde Tangelder bij kiezelsteentjes of gebruikte zeep. Ze delen de ronde vorm die ook ander werk van de Belgische designer kenmerkt.

Thomas Van Noten en zijn Jessí

Thomas Van Noten lanceerde in januari zijn ‘Jessí’-stoel tijdens Maison & Objet in Parijs. De startende designer koos voor zijn robuuste, elegante stoel walnoot als basismateriaal en velours stoffering van de Belgische stoffenfabrikant Aristide. Het illustreert meteen zijn liefde voor eerlijke materialen en echt vakmanschap. De designer nam één jaar om het ontwerp te verfijnen en te balanceren, verzamelde pakken inspiratie tijdens zijn reis door Mexico en levert zo knap design af dat naar meer smaakt.

De ongelakte sculpturen van Pascale Risbourg

Ooit was ze een Franse modeontwerpster, maar sinds zes jaar woont en werkt Pascale Risbourg in België. Ze gooide al hoge ogen met haar bijzondere collecties behangpapier en nu heeft ze ook de weg naar keramiek gevonden. Haar ‘Black Blocks’ zijn kubistische, ongelakte sculpturen, potten, vazen en kandelaars die haar persoonlijkheid weerspiegelen: delicaat en krachtig tegelijk. Risbourg maakt ze volgens verschillende traditionele technieken, met een natuursteenafwerking op hoge temperatuur en de ambitie om ze wereldwijd te showen.  

De geschiedenis in met Pierre De Valck

De jonge Belgische ontwerper Pierre De Valck maakt unieke stukken met een historische twist. De voorstelling van zijn ‘Cabinets with stone’ als deel van ‘The New Belgians’ tijdens Salone del Mobile in Milaan werd helaas geannuleerd. De reeks bestaat uit handgemaakte kasten uit geoxideerd en gewaxt aluminium die worden afgewerkt met Belgische edelstenen en kristallen. Zo is er ‘Jasper’, met vurig rode halfedelsteen die naar schatting zo’n 300 miljard oud is, door de Homo Erectus werd gebruikt als hakgereedschap en werd gevonden langs de oevers van de Rijn-Maas-Scheldedelta.

De kleurrijke garens van Bomat


Kleur, textuur, een minimalistische vormentaal, natuurlijke materialen en oog voor detail vormen het DNA van BOMAT, het Belgische tapijtbedrijf dat dertig jaar geleden werd opgericht door Jan Bekaert en nu door dochter Amélie en Ann-Gaëlle als merk verder wordt uitgebouwd. Tijdens Maison & Objet brachten de zussen twee technieken onder de aandacht: de wellington-techniek en het jacquard weven. Die laten toe om complexe patronen te weven en robuustheid te creëren. Met hun luxueuze handgeweven en handgetufte tapijten in natuurlijke garens zoals zijde en wol willen ze één ding: leven in huis brengen.

Uit: ABSoluut 20
Tekst: Leslie Vanhecke