Note Design Studio werd in 2008 in Stockholm opgericht door Johannes Karlström en Cristiano Pigazzini. Sinds ze doorbraken met het iconische houten krukje ‘Bolt’ voor La Chance, waarmee ze in 2011 de Wallpaper* Design Awards wonnen, zijn ze goed op weg om een vaste waarde te worden in de internationale designwereld. Samen met hun veertienkoppige team, combineert het duo een multidisciplinaire aanpak die zich uitstrekt van architectuur en interieur tot product- en grafisch design, met een stevige portie gevoel voor kleur en materialiteit – denk maar aan de opvallende Tarkett Ateljé-showroom tijdens de afgelopen Stockholm Design Week. Wij vroegen mede-oprichter Johannes Karlström wat Note bezighoudt in het huidige designklimaat.
5 vragen aan Note Design Studio

1. Welk recent project heeft jullie op onverwachte manieren uitgedaagd?
“De samenwerking met Neko Health, een Zweedse startup met de oprichter van Spotify als medeoprichter. Het project betrof de ontwikkeling van een gezondheidscentrum rond geavanceerde medische scanapparatuur die ziektes als kanker en hart- en vaatziekten vroegtijdig en preventief kan opsporen. Het is baanbrekende technologie, waarbij wij verantwoordelijk waren voor het interieurontwerp en de totale ruimtelijke beleving. Dat bracht de nodige uitdagingen met zich mee. Technologie heeft haar beperkingen, en daar moet je als ontwerper omheen werken. Tegelijkertijd speelt het menselijke aspect een cruciale rol – zeker wanneer je met iets relatief nieuws en met AI werkt. Hoe zorg je ervoor dat zo’n plek niet kil of onpersoonlijk aanvoelt? Juist dat maakt het project zowel complex als bijzonder boeiend.”
2. Waar liggen voor jullie de grootste mogelijkheden in design?
“Voor mij draait het om samenwerking: om de manier waarop creativiteit tussen mensen ontstaat. Dat aspect houdt ons ook als team bezig – hoe we elkaars creativiteit kunnen losmaken. Het is een bijzonder gevoel wanneer je in een creatief vakgebied werkt en op een bepaald moment beseft dat je samen iets waardevols aan het creëren bent. Ik realiseerde me dat je dat ook met klanten kan bereiken: als je een goede band hebt, dan krijg je het beste resultaat.”

3. Hoe benaderen jullie kleur en welke rol speelt het bij het vormgeven van een sfeer?
“Kleur speelt al sinds het begin een grote rol in ons werk. Je kan er de volledige sfeer van een ruimte mee beïnvloeden. Iedereen die als architect of ontwerper werkt, zal dat herkennen. Wanneer je een project presenteert en er staat bijvoorbeeld een rode stoel in, weet je dat de aandacht meteen daarnaartoe gaat. Vaak zien klanten dan niets anders meer. Juist dat maakt kleur zo krachtig. Design is over het algemeen een traag medium, maar kleur is snel en krachtig. Misschien is het wel het meest directe communicatiemiddel binnen de architectuur en vormgeving. Het is vergelijkbaar met muziek: je voelt er ook onmiddellijk of iets je aanspreekt of juist niet.”
4. Naast kleur staat ook materialiteit centraal in jullie projecten. Hoe selecteren jullie materialen voor een nieuw project?
“Bij de keuze van materialen kijken we niet alleen naar de functionaliteit, maar ook naar zintuiglijke kwaliteiten. Hoe ziet een materiaal eruit, hoe voelt het aan, maar ook: hoe ruikt het? Tegelijkertijd worden we ons steeds bewuster van duurzaamheid. We streven ernaar om in onze projecten zoveel mogelijk met lokale materialen te werken. Voor een aankomend project in bijvoorbeeld Armenië onderzoeken we eerst wat daar beschikbaar is: welke steensoorten, welke houtsoorten, hoe worden die lokaal bewerkt en wat zijn de tradities? Die contextuele beperkingen kunnen uitdagend zijn, maar maken het proces juist interessanter. Ook in Zweden werken we met wat er voorhanden is. Zo is er veel naaldhout, maar weinig natuursteen zoals marmer. Toch kan je, ook met beperkingen, tot verrassend sterke ontwerpen komen.”

5. Stockholm en Scandinavië in het algemeen hebben een rijk designerfgoed. Hoe beïnvloedt deze culturele context jullie esthetiek?
“We zijn natuurlijk gevormd door de Scandinavische ontwerptraditie – rationeel, minimalistisch en subtiel. Die benadering waarderen we, maar tegelijkertijd proberen we ook buiten die kaders te werken. In ons werk spelen kleur en intensiteit een prominente rol, wat minder kenmerkend is voor het klassieke Scandinavische design. Opvallend is dat veel jonge ontwerpers in de regio daar inmiddels ook mee experimenteren. Misschien is dat wel de nieuwe Scandinavische beweging.”

(Fotografie: Simon Bevan en Jocke Ono)
SAVVY x ABS BOUWTEAM: ABSoluut magazine.
Bekijk ook onze andere magazines.