Dat design meer kan zijn dan mooimakerij, bewijst de Oekraïense architect-ontwerper Victoria Yakusha. Sinds 2014 brengt zij met haar lijn FAINA een ode aan de oeroude vormentaal van haar land. En zo strijdt Yakusha tegelijk tegen de Russische annihilatie van Oekraïne en de culturele erfenis van haar geboorteland. Sinds kort kan je haar werk bewonderen in haar gloednieuwe showroom in Antwerpen. “De culturele erfenis vormt de basis van een land. Enkel met deze basis kan er verder worden gebouwd naar een toekomst.”
Je richtte FAINA op in 2014, niet toevallig een bewogen jaar voor jouw land. Was dat toevallig of bewust?
“Het was het jaar van de Revolutie van de Waardigheid, het bloedige orgelpunt van de Maidanrevolutie. Oekraïners kwamen talrijk op straat om te protesteren tegen de toenmalige president Viktor Janoekovitsj. Hij wilde, ondanks een pro-Europees parlement, de vrije handelsakkoorden met Europa niet ondertekenen en terug dichter bij Rusland aanleunen. Uiteindelijk werd Janoekovitsj afgezet. Naast opluchting had ik toen het nare gevoel dat niemand — politici noch internationale mogendheden — zich echt interesseerde voor Oekraïne, behalve de Oekraïense burgers zelf. Dat pakte me. En dus besloot ik onze cultuur, oprechtheid en eerlijkheid te tonen aan de wereld.”
2014 is ook het jaar dat Rusland binnenviel. Hoe heb je dat ervaren?
“Inderdaad. Toen annexeerde Rusland de Krim en ontnam het vele woningen van Oekraïense burgers in de Donbas. Het is het jaar dat Rusland terreur over ons vreedzame land goot. Een van mijn werknemers is toen moeten vluchten uit Donetsk. Ze liet haar appartement, haar zaak en al haar bezittingen achter en trok naar Kiev. Het enige dat ze nog had, waren de ideeën in haar hoofd. In 2014 verloren heel wat burgers hun woonplek. Wanneer ik nu lees over de vele gruwelijkheden die Rusland pleegt, voel ik een ondraaglijke pijn. Maar ons gevoel voor eenheid blijft onverwoestbaar. We zullen ons land heropbouwen en nog mooier maken dat het al was.”
Is FAINA een manier om de Oekraïense erfenis te bewaren omdat je bang bent die verloren zou gaan?
“Als je er de Oekraïense geschiedenis op nagaat, merk je dat er heel wat pogingen zijn ondernomen om onze cultuur weg te gommen. Het voormalige Sovjetregime heeft Oekraïense tradities verbannen. Intelligentsia die onze cultuur en identiteit wilden beschermen, werden vermoord. Vaak werd je al in het vizier genomen gewoon omdat je je Oekraïner noemde. Nu de geschiedenis zich herhaalt, voel ik een nog grotere verantwoordelijkheid om onze erfenis door te geven. Design is mijn platform om dat te doen. Daarbij houd ik enorm van mijn Oekraïense achtergrond. Ik vind er kracht in. En onbewust zit die vervat in elk project.”
Oekraïens design is in het Westen vrij onbekend. Wat zijn de karakteristieken ervan?
“Er zit vooral een zekere esprit in vervat, het gevoel van de vrije natuur, van openheid. Zelfs een soort kinderlijke naïviteit is aanwezig. Er heerst een sterke verbinding met de natuur en onze voorvaderen. De vormentaal voelt daardoor primitief aan. Maar primitief impliceert primair, verwijzend naar de essentie van de dingen.”